Om productie van bier duurzamer en goedkoper te maken grijpt biergigant SABMiller naar een traditioneel Afrikaans gewas: cassave.

Steeds meer grote bedrijven proberen zich aan te passen aan klimaatverandering, schrijft CNBC. Eén manier om productie duurzamer te maken is om meer gebruik te maken van lokale producten.

Doordat het weer steeds onvoorspelbaarder wordt, komt de aanvoer van grondstoffen uit landbouw, water en energie onder druk te staan. En dat vertaalt zich in hogere kosten voor producenten. De kunst is dus om wat voorheen een zwakte was, om te zetten in een sterkte.

Gerstenat in de tropen

Neem de bierproductie. Vijftig jaar geleden was de Surinaamse Brouwerij zijn tijd ver vooruit: in Parbo, hét bier van Suriname, wordt lokaal geproduceerde rijst toegevoegd. De overige ingrediënten, mout en hop, groeien niet in de tropen, en moeten daarom vanuit de Verenigde Staten en Europa worden ingevoerd.

Biergigant SABMiller kampt met hetzelfde probleem in Afrika. SABMiller heeft 46 lokale merken in Afrika, en investeert 300 tot 500 miljoen dollar per jaar in het continent. Gerst is niet altijd beschikbaar, en importen drijven de prijs van een biertje op. Een paar jaar geleden lanceerde SABMiller op de Mozambikaanse markt een bier dat wordt gebrouwen uit cassave. Dat knolgewas is rijk aan zetmeel en wordt lokaal verbouwd. Meteen een mooie manier om Mozambikaanse boeren te ondersteunen.

Speciale machine voor cassave

Maar er was één probleem: cassave begint vierentwintig uur na de oogst te rotten. SABMiller investeerde daarom in de ontwikkeling van een mobiele verwerkingsmachine, om het gewas bij de verbouwer te kunnen verwerken. Sinds drie jaar is het Impala-bier op de markt. De productie levert zo’n 1500 kleine boeren een inkomen op.

Vorig jaar introduceerde SABMiller een tweede cassavebier in Ghana: Eagle. Het is ook een manier voor SABMiller om meer inkomsten te verkrijgen uit opkomende economieën. Doordat Eagle cassave bevat als lokaal ingrediënt, kan SABMiller profiteren van een lagere accijns. Hoe lager de prijs van het bier, des te meer Afrikanen zich het drankje kunnen veroorloven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl